fredag 28 augusti 2009

How I met Maria (Ferm)!

Första gången jag träffade Maria Ferm råkar faktiskt sammanfalla med mitt hittills bästa minne från min tid som grön ungdom. RÅM-08. 2008 års årgång av Grön Ungdoms Riksårsmöte var mitt första GU-arrangemang, det första jag åkte iväg på. Det var också det som tände gnistan för mitt engagemang inom partipolitiken på riktigt, även om jag också innan varit medlem och gått på en del möten hemma i Härnösand. RÅM-08 var alldeles, alldeles fantastiskt för min del, och troligtvis även för Maria som då valdes till språkrör och tillsammans med Jakop Dalunde efterträdde Ellinor Scheffer och Alexander Chamberland.

Jag mötte alltså Maria i ett kapprum utanför möteslokalen i Örebro, där årsmötet gick av stapeln. Jag, som relativt ny och ganska nervös medlem, tyckte att det var SJUKT COOLT när jag upptäckte att jag stod i ett rum där BÅDE Maria Ferm och dåvarande språkröret Ellinor Scheffer stod. När jag sedan också fick prata med dem var min hänförelse total. Och inte nog med att dessa två ASCOOLA personer pratade med helt obetydliga mig, de var dessutom båda riktigt trevliga och roliga. Maria pratade jättegrov (tyckte iaf jag som norrlänning) skånska. Antingen har jag blivit bättre på att fatta dialekten, eller så pratar hon mindre skånska nu, eller kanske båda, jag tycker i alla fall att det är betydligt enklare att första Maria nu för tiden.

Senare under mötet var jag en av alla dem som gav min röst åt att ge Maria platsen som språkrör för världens bästa ungdomsförbund. En röst jag då inte hade en aning om hur väl placerad den var. Jakop Dalunde och Maria Ferm valdes till förbundets nya röst utåt, mot media och samhälle. Det kan inte en enda medlem ångrat. Sedan dess har Maria med fantastisk glöd varit en av dem som tagit vårt förbund till nya, oanade höjder. Jag har sedan det första mötet hunnit träffa Maria åtskilliga gånger i olika sammanhang. På läger, på föreläsningar, och det senaste året, sedan mitt andra riksårsmöte, också på styrelsemöten, då jag haft äran att sitta i förbundsstyrelsen för Grön Ungdom (Maria råkar också vara den som fick mig att våga kandidera dit). Jag har hört Maria hålla inspirerande tal, läst hennes nyhetsbrev, debattartiklar, och inte minst läst hennes fantastiska blogg. När en träffar Maria slås en alltid av hur otroligt brinnande och genuint hennes engagemang måste vara, för hur sjutton skulle hon annars få energin för att göra allt det hon gör?! Det är inte få gånger som jag undrat hur många timmar hennes dygn egentligen har. Tänk hur bra världen sett ut om vi haft fler ledare som Maria!

Maria är verkligen en fantastisk person, som med massor av energi, humor och värme inspirerar mig som få andra gör. Som språkrör är hon otrolig, får alltid saker gjorda och kommer hela tiden på en massa bra grejer att göra i sitt språkrörsskap. Jag ser med stor förväntan och glädje fram emot den dag hon blir vald som språkrör för De Gröna. Sist ut som gratulationsbloggare idag vill jag önska dig ett bra kommande år och ett stort grattis på födelsedagen, kära Maria! Det är en stor glädje och ära att få känna dig! :)



Hitta övriga 23 "How-I-met-Maria-bloggare" här på Anders (vars fantastiska idé detta med ett Maria-24-dygn var) blogg.


Inga kommentarer: