onsdag 22 oktober 2008

MP-möte

Kom just hem från MP:s ledningsgruppsmöte. Kvällens möte gav upphov till många olika känslor, samantaget kändes mötet rätt deppigt. Amanda rapporterade från socialnämden och berättade att man p.g.a. det stora underskottet på 52% i årsbudgeten planerade man att ta bort 3% på alla bidrag till de olika nämderna inom kommunen. Socialnämnden skulle därför tvingas ta bort konsthallen i Härnösand, samt dra in stödet till Musik&Kultur-skolan, något som mottogs med ett upprört mummel och diskussion om hur man skulle bemöta detta. Det blev dock värre. Mycket värre. Annika rapporterade från skolnämnden i Härnösand och sa att man i dess budget planerade att dra in skolmaten för gymnasiets ungdomar, dra in skolpsykologer/kuratorer, stödlärare samt dra in på den hemspråksundervisning vi har på skolorna. Dessa besked gjorde mig så jävla förbannad! Hur i helvete kan man ta bort hemspråksundervisningen i skolan?!
Grunden till att bli integrerad i samhället är ju språket, och hur ska man kunna lära sig ett nytt språk om man inte ens får undervisning i sitt ursprungliga?! Och senast jag tittade var det inte alltför bra ställt med de ungas hälsa? Och så ska man ta bort den vuxna stödpersonalen i skolan! Tycker i såna fall helt klart att man måste omprioritera i budgeten och inte minska samma procentsats i de olika nämnderna. Barnen och utbildningen tycker jag lätt borde gå före typ slalombacken i Härnösand, eller hockeyrinken. Utan tvekan. Det var fler som höll med mig.. Det är grymt svårt det här med budgetar, och jag ska inte säga nåt då jag egentligen har rätt kas koll, men min magkänsla sa mig att det inte var bra att dra ner hemspråksundervisning och stödpersonal...

Inga kommentarer: