lördag 6 december 2008

Bryssel, Härnösand och 5 i 12

Har inte skrivit på ett bra tag, för jag har haft så fullt upp, men tänkte nu rapportera från EU-parlamentet och torget i Härnösand. Okej, i veckan har det alltså varit fullt schema för 5 i 12-rörelsen, igår firades 20-årsjubileumet. Den 3/12 befann jag mig i parlamentet för att delta och tala på manifestationen där. Det blev en stor besvikelse. Det var i år vänstern som stod för att arrangera manifestationen, och det var inte så där väldigt väl förberett. "Innertorget" där manifestationen tidigare hållts på var så klart uppbokat när arrangörerna för en månad sen kom på att de skulle boka någonstans att vara. Därför höll vi till i ett litet konferensrum i någon avlägsen korridor i parlamentet. Det visade sig att det bara var svenska parlamentariker som blivit inbjudna, och därför beslutades ca tre minuter innan vi skulle tala att vi inte skulle hålla tal på engelska som planerat, utan istället på svenska. Det blev himla struligt i mitt huvud när jag på stående fot översatte talet från engelska till svenska samtidigt som jag talade. Det var verkligen inte ett särskilt bra tal, tur att både Sara, också från styrelsen, och Hewan från Centrum mot rasism, talade väl. 

I rummet var förutom vi, kanske ett 30-tal parlamentariker. Trist. Ett kan jag säga, att det är inte där, i ett konferensrum i parlamentet, som man förändrar världen. Men det var ändå kul att få se hur det ser ut i parlamentet. Och en nyttig upplevelse att hålla tal när man inte är förberedd och allt är struligt. Umgicks med vänsterpartister där på tisdagen, missade Jens Holm, det var lite tråkigt. Det blev en del diskussioner om politik, så klart. Kände mig lite ensam bland vänsterpartisterna. 

I Härnösand, var det igår full aktivitet hela dagen. Det var seminarium och föreläsningar på teatern, som följdes av den sedvanliga manifestationen på torget. Torget var fullsatt, stämningen var hög. Bland annat talade Anders Lago, kommunalråd i Södertälje. Jag gick också upp på trappan och sa att Härnösands manifestation slår Bryssels med lätthet. Som vanligt avslutades manifestationen med att kram fem främlingar. På kvällen fortsatte sedan aktiviteterna med en föreläsning av författaren Kristina Mattsson om papperslösa flyktingar. Sedan musik, eldshow m.m. Stämningen var grym och det var en härlig blandning av unga, gamla, och en massa olika kulturer där. Var stolt över hur många Härnösandsbor som under dagen visat att man inte heller i framtiden tänker tolerera främlingsfientlighet eller rasism. Som Stig sa: Förhoppningsvis ska 5 i 12-rörelsen inte behöva finnas i 20 år till. Men om så blir, ska vi fortsätta att kämpa för ett öppnare och mer solidariskt samhälle, för alla!

"En främling är bara en vän du ännu inte känner".

Inga kommentarer: