måndag 15 december 2008

Skoldebatt i Sundsvall!

Idag har jag varit på debatt på Årstavikens gymnasium i Sundsvall, som företrädare för Grön Ungdom. Det var riktigt roligt. MP representerades av Roy Resare från Sundsvall. Jag var för övrigt enda ungdomen i salen, förutom det 30-tal eleverna från avgångsklasserna på Handelsprogrammet. Eleverna hade i förväg fått skriva frågor som vi skulle förbereda svar till och vi fick också presentera våra partier och de områden vi prioriterar. Många av frågorna var  sådant jag inte kunde svara på, kommunalpolitiska frågor som jag inte är insatt i, exempelvis, varför är skolmaten i Sundsvall så dålig. Well, det beror väl iofs på samma sak i hela landet, kommunerna har stora ekonomiska underskott och tvingas dra ner på det som går, men det var inget jag direkt kunde svara att så här tycker MP om saken. Vissa frågor var dock intressantare, när det handlade om fördelar och nackdelar med friskolor, sexualundervisningen i skolan, huruvida homoäktenskap ska tillåtas, hur man ska lösa det med kollektivtrafik, m.m.
Snubben från folkpartiet pratade lyriskt om liberalism och hur bra det (och dem) var. Han hade dock inget svar på tal när jag frågade vart liberalismen i (FP) fanns den 18/6-08 när FRA-lagen röstades igenom. Han blev ganska tyst.

Senare under debatten diskuterades hur man skulle minska skolket och öka kunskapen och elevernas skolengagemang i Sverige. Alltså, Jag tyckte att det var lite pinsamt att både (fp) och (m):s företrädare i debatten förespråkade att större kontroll ska vara lösningen. Sms-rapporter till föräldrar kom upp. Jag förstår inte hur de tänker. (fp) förespråkar större valfrihet för eleverna vad gäller val av skola et.c., men tror samtidigt att större kontroll från föräldrarnas sida ska bidra till större motivation och ökat engagemang i skolan.. Alltså, alltså...

Företrädaren för Moderaterna kändes ganska enkelspårig i sin talan om att fler jobbande kommer att lösa det allra mesta. Det var inte vad han sa, men det var den känslan jag fick när han ständigt tog upp ökad sysselsättning som lösning på både finanskris, dålig standard i välfärden, samt klimathotet (fler som jobbar leder till utveckling som kan hjälpa oss att lösa problemen, typ..).

Deltagande var företrädare för Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Vänster, Moderaterna, Centern och Fokpartiet. Jag blev himla besviken över att Kristdemokraterna inte dök upp, en av frågorna handlade om homoäktenskap. Jag har aldrig diskuterat det med en (kd):are live förut, och skulle verkligen vilja göra det!

Okej, Det var MIN reflektion över dagens debatt, och jag är övertygad om att de andra deltagarna uppfattade det annorlunda, men.. En sak vet jag i alla fall. Det är alltid nyttigt att lyssna på vad de andra partierna har att säga om saker och ting, men av någon underlig anledning lyckas jag alltid komma fram till att Miljöpartiets linje känns som den smartaste, mest solidariska och mest långsiktiga. 

Inga kommentarer: