söndag 14 december 2008

Ett träd till jul :)


Har nu inhandlat alla mina julklappar, gud så skönt. Alla julklapparna bestod av träd, i VI-skogen. Jag bestämde i höstas att jag inte skulle köpa några julklappar i år, och avsäga mig julklappar också, eftersom jag har allt jag behöver och december brukar vara den månad som jag så mkt önskar att man hade minst tre dagar till att göra allt man vill hinna med varje vecka. Jag pratade med flera kompisar om det här med presenter och vi var alla överens om att man i själva verket sällan hittar något att köpa till sina vänner som verkligen känns sådär klockrent. Vi bestämde att vi hädanefter bara ska ge bort upplevelser till varann om det inte är något speciellt personen önskar sig (vilket ofta är fallet). Vi bestämde också i familjen att inte köpa julklappar. Överkonsumtion är överskattat.

Senare under hösten insåg jag att jag borde göra något åt att jag flugit hela tre ggr under året, sjukt dumt! Då kom jag på att jag skulle avsätta 500 kr för träd i VI-skogen för att "klimatkompensera" för flygning och andra onödiga utsläpp såsom bilåkning och annat under året. Och eftersom jag inte hade några julklappar att köpa funderade jag över ungefär hur mkt jag brukar köpa julklappar för, och kom fram till att ca 500 kr nog var ungefärligt överensstämmande med min "julklappsbudget".

Alltså, idag skickade jag iväg 1000 kr till träd, jag gillar VI-skogens idé och tycker att  det är en så bra kombination att det gör skillnad både för jorden och för invånarna på den. Det känns grönt, helt enkelt. Det var dessutom den bästa för tidiga julklapp jag kunde ge mig själv, mer tid! :)

Ge bort några VI-träd du också, bli månadsgivare, köp VI-skogsstödjande julklappar, eller köp julkort med fina foton och VI-träd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag har köpt nästan alla mina klappar på webaidshop.se istället, sedan har jag även köpt fairtrade/ekologisk/vegansk "nutella" till en mjölkallergiker, en pedagogisk barnbok till ett litet barn och fairtrade/KRAV-te till en "antiekologisk person", så jag känner mig också ganska nöjd!

Anonym sa...

Ja just det, en Aluma-kalender (Aluma är de hemlösas tidning i skåne) också, den glömde jag!

Linn sa...

wow, låter som dina julklappar också känns genomtänkta och solidariska, och, okej då, du vinner för att du inte köpt samma till alla, men jag har faktiskt köpt en get i present till en kompis också.. Och jag vann en MASSA tid på att vara enkelspårig! ;) btw skänker jag månadsvis pengar till webaid genom mobilen. Man kan bestämma om och hur mkt från månad till måna, mkt bra grej av dem, speciellt för fattiga studenter!