onsdag 18 februari 2009

Sverigemoderaterna: Inte riktigt som andra svenskar...

Jag börjar mer och mer undra om Moderaterna, med Tobias Billström i spetsen, fullständigt förlorat vettet. På gårdagens DN debatt skrev vår svenska integrationsminister (herregud, nånting måste ske vid nästa val!) Tobias Billström, samt Elisabeth Svantesson och Ulf Kristensson från den moderata arbetsgruppen mot (?!) utanförskap och segregation om att invandrare borde kunna fråntas sitt svenska medborgarskap om de begått brott, eller fått sitt medborgarskap med hjälp av mutor. Alltså, om den moderata arbetsgruppens syfte verkligen  är att minska utanförskap och segregation tvivlar jag på att detta förslag kommer att leda till några förbättringar på den fronten. Förslaget känns så enormt nationalistiskt och högerpopulistisk att det gör mig mörkrädd. Och detta är vårt sittande regeringsparti! Förslaget bidrar ytterligare till vi- och domtänkandet, och för att citera Fredrik: Alla är medborgare, men vissa är mer medborgare än andra. Att särskilja vissa grupper från andra genom att ge dem färre rättigheter, ställa högre krav, och utse en grupp till syndabockar, istället för att se lite längre och inse att problemet kanske inte är invandrarna, problemet kanske är "vår gemensamma svenska värdegrund". För mig blir det i alla fall allt mer tydligt. Jag har absolut inte samma värdegrund som den moderata arbetsgruppen för (eller var det emot?) segregation och utanförskap. Jag tycker att det är riktigt otäckt hur Sverigedemokraterna alltmer tycks influera moderaternas integrationspolitik.

De Gröna  och Grön Ungdom är starkt kritiska till denna uppdelning av människor.

Fler kritiska röster: Christian, Maria, Anders Lövdin (på ArvidFalk.se


Inga kommentarer: