tisdag 27 januari 2009

Stockholmshelg


Okej, helgen alltså. Anlände till Stockholm fredagmorgon, vid halv 11 befann jag mig vid mp:s riksdagskansli på Mynttorget. Johan Schiff släppte in mig och jag väntade tills starten vid strax efter 11 i Gröna hörnan, fikarummet. Träffen för Gröna Bloggare inleddes av en genomgång om varför träffen ordnades, av Johan. Vi som var där var kanske drygt 35 till antalet. Glädjande var att åldersblandningen var stor, mycket större än jag förväntat mig att den skulle vara. Blandat yngre och äldre miljöpartister, samt några andra. Mer mångfald! :) Vi pratade om vad vi trodde att bloggen skulle spela för roll i kommande valrörelse, de flesta trodde att bloggande skulle få en relativt stor roll, i och med att allt fler läser bloggar och att så många skriver bloggar, så utbudet är stort och mer varierat än det är i "gammelmedia" som tidningar och nyhetssändningar. Man kan få många olika vinklingar på det som skrivs, dessutom finns möjligheter till debatt i kommentarerna.

Senare på dagen fick vi besök av Maria Wetterstrand och Peter Eriksson som pratade om deras inställning till politik och bloggande. Även en hel del allmän grön politik togs upp. Efter fick vi chans att ställa frågor, typ: vilka nackdelar finns med bloggande. Peter nämnde att personliga påhopp som ett möjligt problem.  Senare pratade Mathias Klang om bloggen som samhällsdebattör - intressant. Träffen avslutades med gemensam middag på vegrestaurangen Hermitage, mums! Efteråt frivilligt häng med miljöpartister som varit på partistyrelsemöte.


Helgen i listformat:

Citat, Maria W: Jag bloggar oftast när jag är riktigt riktigt arg på Folkpartiet.
Konstaterande, också Maria W m.f.: Det räcker inte att vi har rätt, men vi har verkligen det.
Töntigaste: Att det tydligen finns bloggar som följer en tandkräm (?!)
Douglas Adams-fan: Maria W
Besvikelse: Att jag gav upp och skaffade Twitter...
Sida att besöka: Vår mp-wiki!
Grej att skaffa: Twitter! Dvs. om man är nördig på sociala medier..
Sammanfattning, Linn: Miljöpartiet är så IT.


Resten av helgen spenderades, som tidigare skrivet, åt möte med Grön Ungdoms Internationella Grupp (IG). Vi träffade bl.a. Birgitta Losman från Miljöpartiets Internationella Kommitté (IK). Tillsammans planerade vi inför vårt gemensamma sommarläger. Mer info om detta kommer för gröna ungdomar och övriga miljöpartister senare, på Gittan (för alla oinvigda: mp:s intranät;).

2 kommentarer:

Mikaela Persson sa...

Meh! Det var ju Maria W, och sen jag, som sa det där om att vi faktiskt har rätt. :)

Linn sa...

förlåt, mikaela, jag åtgärdar såklart.