måndag 26 oktober 2009

#Härnösandgoesgreen!

I lördags var det 24:e oktober, vilket var dagen då människor världen över manifesterade för ett långsiktigt hållbart klimatavtal tas i Köpenhamn nu i december då världens alla ledare träffas under COP15. Jag drog i en manifestation i Härnösand, en ljusmanifestation med ljuslyktor som formade siffran 350. Det var under dagen en central siffra, eftersom forskare är eniga om att det är gränsen för halten av CO2 som vår atmosfär klarar av att ha. 350 ppm, dvs 350 milliondelar. Idag ligger vi på 387. Vi måste ner! Vi klarar av att minska en del genom att utveckla ny teknik, samt energieffektivisera, men vi i västvärlden måste ocksåp inse att vår livsstil är ohållbar. Jag skrev en artikel på området i vår lokaltidning, men de la tyvärr inte upp den som nätupplaga...

Manifestationen i Härnösand drog ca 50 personer, vilket jag var nöjd med, med tanke på att stan är ganska liten. Nedan kommer bild på dels oss alla framför våra ljus, dels på mig när jag håller ett tal.




Idag reser jag med Green Forum till Palestina, vi ska resa runt och träffa olika människor och organisationer där. Ska bli otroligt spännande! Kommer inte ha någon dator med, så vi hörs om en vecka!

Inga kommentarer: