måndag 8 september 2008

MP:s EU-politik...

Idag läste jag en krönika i DN där Henrik Brors uttryckte att han trodde att MP medlemmarnas splittrade åsikter om huruvida vi ska driva ett EU-utträde eller inte, med den stundande medlemsomröstningen, kommer att leda till att miljöpartiet ses som ännu ett "Nja-parti" i mängden med minskad trovärdighet hos väljarna. 


Jag blir ledsen när jag läser krönikan. Delvis håller jag ju med, och egentligen tycker jag att det är himla synd att EU-frågan blivit så enormt uppmärksammad inom och utanför Miljöpartiet eftersom EU-frågan i själva verket till största delen bara är en fråga om hur partiet får driva sin andra politik bäst. Den politik och de frågor som väljarna anser att Miljöpartiet har störst trovärdighet i, miljöfrågorna. Samtidigt förstår jag att EU-utträdesfrågan är en väldigt viktig fråga för många väljare. Det är bara det att både de medlemmar som vill att vi ska behålla nuvarande partilinje och de som tycker att vi ska ändra inställning i själva verket tycker i stort sett samma sak om EU, och vill fortsätta driva EU-kritisk politik.
I krönikan låter det lite som att medlemmarna på de olika "sidorna" har helt skilda åsikter om EU. Skillnaden är egentligen bara att man har delade meningar om var vi har störst möjlighet att påverka, inom eller utanför EU. Därför kan jag tycka att EU-frågan känns oviktig, eftersom det mest är en strategifråga som handlar mycket om hur vi får flest väljare och störst trovärdighet. Trist.. I början tyckte jag att EU-frågan var totalt ointressant och tyckte inte alls att det var en viktig fråga. Ju mer jag lärt mig om frågan har jag dock insett att den är väldigt mycket större och viktigare för partiet och vår politik än jag från början förstod.

Inga kommentarer: