måndag 10 november 2008

5 i 12 in bryssel :D

Helgen med IG var intensiv och trevlig. Det var första gången vi träffades (Fredrik, Dag, Christoffer och jag, eftersom Mikaela inte hade möjlighet..) så mötet, som pågick från morgon lördag till eftermiddag söndag, blev aningen ostrukturerat, men jag tycker att vi jobbade på bra ändå, med tanke på att det var vårt första irl-möte och inte hade så mycket aning om varken var vi hade varann eller vad vi ville med gruppen. På lördagkvällen hängde vi med lite andra GU-människor, som också var på GU Sthlm:s lokaler, och käkade middag på ett ställe som hette Chutney. Mycket trevligt! ^^

På söndagen när vi var klara hade vi iaf lyckats ta en del beslut, benat ut vad vi vill och ska göra under 09 och kommande tid, tagit gruppbild (tack christian för hjälpen:), och också delat upp lite interna ansvarsområden inom gruppen. Jag ska stå för medlemsinformation på Gittan och på weben. Webplatsgruppen hade också möte under helgen, jag hoppas att nya hemsidan blir bra (IG kommer förhoppningsvis få en egen flik där)! 

Helgens frustration var att jag inte kommer  kunna delta på något av de FYEG-utbyten som GU kommer att vara med i under det kommande året, p.g.a. att FS satt en åldersgräns på 18 år för dessa utbyten eftersom FYEG:s syn på droger är väldigt liberal. Det suger att inte ha fyllt 18. Jag har dock blivit lovad första tjing på de utbyten som kommer att utlysas efter att jag fyllt.

Stort tack till: Gröna Studenter som stod för att vi överhuvudtaget tog oss igenom helgen (vi överkonsumerade oss igenom en stor skål av deras druvsockertabletter), och Christian Valtersson, som tydligen av FS utsetts till någon sorts resursperson - han kirrar alla uppgifter som ingen orkar av. Hädanefter har jag tänkt skicka honom alla uppsatsskrivningar vi får i skolan! XD Christian lagade också en mycket god lunch bestående av quinoagryta och halloumi på söndagen, mums! Oliver Tovatt lagade också mumsig lunch bestående av potatis och löksoppa på lördagen. Som sagt, tack :)

Idag var det styrelsemöte med 5 i 12, vi har planerat en hel del inför årets aktiviteter. Det kommer att hända mycket för 5 i 12 i år, då vi firar 20-årsjubileum. En väldigt kul grej var att jag blev tillfrågad att haka på Sara Selmros till EU-parlamentet i Bryssel för att tala där. Jag tycker att det är grymt hur 5 i 12-rörelsen som startades av ett gäng ungdomar i lilla Härnösand 1989 spridits genom Sverige, till Riksdagen och 2001 ända till Bryssel. Det är verkligen ett utmärkt exempel på att det vi gör faktiskt kan komma att påverka mer än vi vågar tro. Så TRO på din makt att förändra! Jag kommer att resa till Bryssel den 2:a december. Den 3:e december kommer Sara att tala i parlamentet, och jag kommer visserligen inte att vara huvudtalare, men tycker ändå att det kommer att bli grymt häftigt att få överhuvudtaget säga något. Det jag kommer att säga kommer i huvudsak handla om ungdomars engagemang i kampen för alla människors lika värde. Det blir häftigt också att se hur det ser ut och är där, på stället där EU-politiken klubbas igenom.

"Det bor över 6 miljarder människor i världen. 99,87 % är inte svenskar!"

Checka in 5 i 12:s hemsida här

Inga kommentarer: