tisdag 25 november 2008

Vart är den svenska politiken på väg?

Nu är väl det här ingen jättenyhet längre, men jag måste ändå skriva om Nya SverigeModeraternas förslag, som Per Schlingmann i lördags gick ut med, nämligen att nyanlända och invandrare i Sverige (dock bara utomeuropeiska) ska få skriva på ett kontrakt där man lovar att man tagit del av och accepterar den sk. svenska identiteten, och de svenska lagarna. Man ska alltså som invandrare få gå en kurs och lära sig att så här (hur?) tycker vi i Sverige och så här ser den svenska lagen ut. Om kontraktet bryts så ska sanktioner kunna genomföras, exempelvis genom indragna bidrag. 

Jag skulle nog behöva gå kursen och skriva på det där kontraktet, för jag har nämligen ingen aning om hur "vi i Sverige tycker"  om det här med jämställdhet. Jag är ganska övertygad om att jag inte har samma värderingar som du Schlingmann, eller för den delen, Carola Häggquist, och ni är väl bägge svenskar? 

Maria F skriver om saken på SVT Opinion.

Det verkar vara en rätt vanlig uppfattning, att i Sverige har vi inga jämställdhetsproblem.  Kvinnoförtryck är självklart ett problem, men det är inte ett "invandrarproblem", utan ett problem oavsett vem som förtrycker. Detta är bara ännu ett i raden av förslag som tyder på att de svenska etablerade partierna går i en riktning mot högerpoulistiskt "vi" och "dom"-tänkande. Sverigedemokraterna behöver inte längre komma in i riksdagen, när vårt regeringsparti redan så fint driver främlingsfientlig politik åt dem.

Inga kommentarer: