måndag 17 november 2008

Oj, vad förvånad jag blev när jag idag läste i DN att transsexualitet skulle tas bort ur socialstyrelsens lista över psykiska sjukdomar. Hur kan det överhuvudtaget stå kvar på en sådan lista i Sverige år 2008? Det är snart 30 år sedan homosexualitet togs borts från listan. Trodde verkligen att transsexualitet också tagits bort från listan. 

Det ligger nog någonting i det Tone sa igår, att ibland glömmer man liksom bort hur annorlunda människor i ens närhet ser på världen och människor. Man kan verkligen bli förvånad över olika, för mig, ålderdomliga fördomar och synsätt som fortfarande finns i samhället.  Det jag och Tone pratade om då när hon sa så handlade om samhällets syn på kön och känsroller. På tal om det, ett annat lästips idag är Nour El-Refais krönika om HUMORSVERIGES KÖNSMAKTSORDNING.

Idag har jag varit sjuk, det var väldigt irriterande att bli tvungen att förbli sängliggande i morse. Hade först tänkt att jag skulle kunna ägna dagen åt att ta igen en massa plugg och justera insändaren från gårdagens GU-möte, men jag vaknade klockan fem och insåg att jag dessvärre hade sovit mig igenom hela dagen. Blir hemma imorgon och får ta igen förlorad tid då istället.

Inga kommentarer: